Monday, June 27, 2011

Lelaki ini dikategori sebagai ?

Assalamualaikum (:

Apa korang rase bile dengar lelaki mencarut?
Ayat hujung tu tak tahan sebut b***
Ayat hujung tu ayyak sebut p*****
Ayat hujung tu sesenang sebut p******
Lagi dashyat s***, f*** 
Fuhhh berat jantung nk type menda2 cangini.

Ayyak macam macam perkataan kau mencarut memaki hamun tak sedar diri. Dah jadi makanan ruji kalau tengok. Dasyat sampai kekedang rase tak phm ape yea lelaki nie cakap? Wow ! 

Weii ubahlah sikit percakapan tu jadi lemah lembut sopan santun. Bayangkan nanti kalau anak cucu cakap caci maki kat kau,mesti kau rase nak hempuk tenyeh cili api banyak2 kat mulut.,takkan umur dimamah usia baru nak berubah. Seronok sangat ke mencarut memaki sampai tak ingat diri, yg tak tahan umur dah tua pon nak sebut jugak. Siresly masih tak paham apa nak jadi dengan lelaki zaman sekarang. Konon nak nampak gengster yea,. porahhh pirahhh wa cakap lu..tak berkenan langsung.!

Bukan nak tunjuk baik kew buat entri camni tapi rasenyer kat luar sana ramai yang beranggapan seperti tajuk kt atas, dok payoh nk carut2 maki2 dok molek langsung buat tambah berat bahu belah kiri adelah ( bahase ganu doh kuar. parok lagu tu awang weiii )

apa dalam fikiran : berbudi bahasa amalan mulia tak gituuu? kalau perempuan mencarut nak kategori sebagai ape lak yea? Nilai sendiri lah~

4 comments:

  1. Aku pun dulu suka mencarut. Sebab persekitaran. lepas tu baru sedar benda atu tak baik. sabda Rasulullah saw:

    sesungguhnya seseorang itu akan bercakap-cakap dengan kata-kata yang diredai Allah, dan dia tidak menyangka bahawa kata-katanya itu akan menyampaikannya ke suatu tingkat tertentu, maka dicatatkan oleh Allah kata-kata itu mendapat keredaan-Nya hingga ke hari kiamat. dan seorang lain akan bercakap-cakap dengan kata-kata yang dimurkai Allah, dan dia tidak menyangka bahawa kata-kata itu akan menyampaikannya ke satu tingkat tertentu, maka dicatatkan oleh Allah dengan kata-kata itu kemurkaan-Nya ke atas orang itu hingga ke hari kiamat. – (riwayat Ibnu Majah dan Tarmizi)

    lagipun pada perkataan carut-marut disukai syaitan. sebab tu hati makin gelap, senang naik darah, senang dapat penyakit hati. jadi kalau marah macam mana pun. lagi baik diam dan beristighfar.

    sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata yang baik atau dia diam. – (riwayat Bukhari dan Muslim).

    ReplyDelete
  2. huhu..sebab tu darjat seorang lelaki tu dinilai sejauh mana dia mampu mengawal kemarahan....

    ReplyDelete
  3. Benrauf : terima kasih berkongsi maklumat lagipon saya hanya berkongsi apa yang di rasa dengan keadaan sekeliling. :)

    ReplyDelete
  4. M Fizan : ohuhuhu.. tapi lebih baik diganti dengan kalimah yang menenangkan (:

    ReplyDelete